Amsterdam-IJmond

Ellen ten Damme doopt nieuw loodsvaartuig Procyon

Amsterdam-IJmond - 12 sep 2014

Ellen ten Damme doopt nieuw loodsvaartuig Procyon

Vandaag, vrijdag 12 september, heeft multitalent Ellen ten Damme op spectaculaire wijze het derde nieuwe loodsvaartuig ‘Procyon’ gedoopt. Geheel in stijl werd Ellen vanuit een helikopter gehoist op de Procyon. Na een optreden vond de doophandeling plaats om 16:00 uur bij de Felison Cruise Terminal in IJmuiden.

Het schip, gebouwd door Barkmeijer Shipyards, is de laatste in een reeks van drie nieuwe loodsvaartuigen ter vervanging van de huidige schepen. De Procyon zal net als haar zusterschepen ‘Polaris’ en ‘Pollux’ worden ingezet voor het beloodsen van schepen van en naar de Rotterdamse havens en de Nederlandse en Vlaamse havens aan de Schelde. Hiermee is in totaal een investering gemoeid van €90 miljoen waarvoor het risicodragend kapitaal door de loodsen zelf is ingebracht en de externe financiering is verstrekt door de ABNAMRO bank en Bank Nederlandse Gemeenten.

Procyon
De Procyon zal net als haar zusterschepen ‘Polaris’ en ‘Pollux’ worden ingezet voor het beloodsen van schepen van en naar de Rotterdamse havens en de Nederlandse en Vlaamse havens aan de Schelde. Met een lengte van 81 meter en een breedte van 13 meter heeft de 'Procyon' een lange, scherpe en smalle rompvorm. Dit scheepsontwerp zorgt ervoor dat het loodsvaartuig tijdens zware weersomstandigheden langer op zee kan blijven. Het schip is speciaal ontworpen voor het grillige golfpatroon van de Noordzee.

Vlootvernieuwing
Met de komst van de drie nieuwe grote loodsvaartuigen en zeven nieuwe loodstenders -waarvan twee tenders nog in aanbouw- komt het einde in zicht van het totale vlootvernieuwingsprogramma. Met deze vlootvernieuwing verbetert het Loodswezen de haventoegankelijkheid en helpt zo mee aan een veilige en vlotte toegang tot de Nederlandse zeehavens en Vlaamse zeehavens aan de Schelde. Het bouwprogramma heeft een sterke impuls gegeven aan de scheepsbouw in het Noorden. Bij het bouwprogramma zijn zo’n 25 toeleveranciers uit Friesland, Groningen en Drenthe betrokken.