Amsterdam-IJmond

Over Amsterdam-IJmond

We leiden alle soorten zeeschepen door de sluizen bij IJmuiden en gigantische cruiseschepen door het drukke scheepvaartverkeer op het Amsterdamse IJ.

Over ons

Jaarlijks loodsen we zo’n 14.000 schepen de havens van IJmuiden, Beverwijk, Amsterdam en Zaandam vlot en veilig in en uit. In totaal met 65 registerloodsen. We leiden alle soorten zeeschepen door de sluizen bij IJmuiden en gigantische cruiseschepen door het drukke scheepvaartverkeer op het Amsterdamse IJ. Dat doen we onder alle weersomstandigheden, 24 uur per dag, zeven dagen per week.

Tender of helikopter

Kan een loods vanwege weersomstandigheden niet per jetgedreven tender vervoerd worden, dan gebeurt dit per helikopter. Kleine schepen kunnen onder voorwaarden bij slechte weersomstandigheden naar de pieren van IJmuiden worden geloodst met behulp van de radar en de marifoon. Dit wordt loodsen op afstand (LOA) genoemd. De loods komt daarna binnen de pieren aan boord.

Noordzeekanaalgebied

Het sluizencomplex dat aan de zeezijde van het Noordzeekanaal ligt, geeft toegang tot de havens van Velsen, Beverwijk, Zaandam en Amsterdam. De maximaal toegestane afmeting van schepen in het Noordzeekanaal is 325 meter lang, 45 meter breed en een diepgang van 14 meter in zoet water.

De IJ -geul

De IJ-geul begint 12,5 mijl uit de kust. Deze geul is 450 meter breed en geeft zogenaamde geulschepen tot een maximale diepgang van 17,8 meter toegang tot de haven van de staalfabrikant Tata Steel en de overslagterminal in de Buitenhaven. Het beloodsen van deze geulschepen gebeurt altijd met de helikopter. Het loodsen van geulschepen is aan strikte regels gebonden. Om optimale veiligheid en een soepele afhandeling van geulgebonden verkeer te garanderen, voorzien we de geulschepen altijd van twee speciaal getrainde loodsen, die de beschikking hebben over de meest moderne navigatiemiddelen.

Den Helder en het westelijk Wad

Het Schulpengat en het Marsdiep bieden toegang tot de havens van Den Helder en Oude Schild. Vanaf hier kunnen schepen ook de havens van Den Oever en – via het westelijk Wad - Harlingen bereiken.

Nautische expertise

De regio Amsterdam-IJmond draagt met haar nautische expertise bij aan de ontwikkeling en realisatie van verschillende projecten binnen en buiten het Noorzeekanaalgebied, de haven van Den Helder en het westelijk deel van de Waddenzee. Onze expertise is onder andere benut bij het onderzoek naar een nieuwe en bredere sluis bij IJmuiden en bij de aanleg van nieuwe havens en terminals. Deze en andere projecten hebben geleid tot een betere toegankelijkheid van het gebied. Om deze projecten te ondersteunen, maakt de regio onder andere gebruik van een geavanceerde simulator.

Materieel

Loodswezen Amsterdam-IJmond zet L-klasse tenders, Aquilla-klasse tenders, Discovery-klasse tenders en een helikopter in om registerloodsen 24 uur per dag, 7 dagen per week aan boord te zetten en af te halen van inkomende en uitgaande zeeschepen.